Sięganie po produkty cechujące się wysokim indeksem glikemicznym jest niewskazane zarówno w przypadku diabetyków, jak i również każdego z nas. Podnoszą one drastycznie poziom glukozy we krwi, który potem szybko spada, z czym wiąże się szereg nieprzyjemnych objawów. Jedząc pieczywo o wysokim IG, trzeba liczyć się z wilczymi napadami głodu i ciągłą ochotą na przekąszenie czegoś dodatkowego. Co więcej, rośnie ryzyko rozwoju cukrzycy typu II, insulinooporności, otyłości. Jeśli nasze komórki staną się niewrażliwe na insulinę i nie będą potrafiły wykorzystać glukozy jako źródła energii, rozpocznie się cała kaskada problemów. Warto wobec tego przyjrzeć się temu, co wkładamy do ust, kupować świadomie.

Jaki chleb ma niski indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny jest wskaźnikiem tego, jak mocno dany produkt podnosi poziom glukozy, czyli cukru w krwiobiegu. Przykładowo diabetycy muszą bardzo pilnować ilości spożywanych węglowodanów i unikać produktów o wysokim IG, które prowadzą m.in. do hiperglikemii i hiperinsulinemii. Na szczęście nie brakuje pieczywa, które ma niski indeks glikemiczny, dzięki czemu nie trzeba go sobie odmawiać. Pierwszą kwestią będzie to, aby chleb nie zawierał cukru w swoim składzie, wobec czego trzeba uważnie czytać etykiety widniejące na opakowaniu. Nawet niewielkie ilości tego składnika mogą być szkodliwe, bo pieczywo jest czymś, po co przecież sięgamy często, czasami kilkakrotnie każdego dnia. Wystrzegać powinno się tego białego, czyli chleba i bułek powstałych z mąki z oczyszczonego ziarna. Obfituje ono w skrobię, a brakuje w nim błonnika i witamin. Wszystko to wpływa na podniesienie stężenia cukru we krwi. Dużo lepszym wyborem będzie bez wątpienia pieczywo z pełnego przemiału, mąki żytniej i razowej. Jak najbardziej sprawdzi się chleb, do którego produkcji sięgnięto po mąkę owsianą. Mile widziane będzie też pieczywo z dodatkiem naturalnego błonnika owsianego.

Tego typu pieczywo nie tylko ma niski indeks glikemiczny, ale wykazuje też pozytywny wpływ na nasz organizm. Można liczyć na regulację poziomu cholesterolu we krwi, lepsze przyswajanie glukozy i mniejsze jej wahania po spożytym posiłku. Kolejną zaletą będzie łatwiejsze utrzymanie optymalnej masy ciała i nawet pozbycie się nadprogramowych kilogramów. Kolejnym plusem jest mniejsze wchłanianie tłuszczy i łagodzenie podrażnień przewodu pokarmowego. Szukajmy wobec tego pieczywa bez dodatku cukru i substancji słodzących, na naturalnym zakwasie, o niskim indeksie glikemicznym, niezawierającego laktozy. Świetnie sprawdzi się chleb czysto żytni, z mąki pełnoziarnistej. Obfituje on w błonnik pokarmowy, który doskonale reguluje glikemię naszego organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *